Is Pepper de gastvrouw of gastheer van de toekomst?

In de tijd van digitalisering en robotisering zien we dat steeds meer beroepen door robots worden overgenomen. Denk bijvoorbeeld aan zelfscanners bij de kassa’s in de supermarkt. Caissières worden hierdoor minder noodzakelijk. Iedereen doet tegenwoordig aan online bankieren, waardoor er minder functies nodig zijn binnen de bank. What’s next? Vragen veel mensen zich af.

Pepper, de eerste sociale robot
Nog voordat de corona crisis ons land in z’n greep hield bezocht ik het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Bij SPARQ verzorgen wij hier met een team van ongeveer 25 mensen de gehele ontvangst. Maar bij dit team heeft zich onlangs een wel heel bijzondere medewerker gevoegd; namelijk Pepper. Pepper is de eerste sociale robot ter wereld. Het herkent gezichten en menselijke emoties. Deze robot is speciaal gebouwd voor menselijke interactie. Zo kun je met Pepper praten, of communiceren via een touchscreen.

Pepper als ontvangst robot
Bij de Rabobank kun je je dus laten ontvangen door een robot. Hoe leuk is dat? Met behulp van detectiesensoren merkt Pepper het direct wanneer je in de buurt bent. Door spraak sensoren word je vriendelijk welkom geheten. Je kunt je mondeling of via het touchscreen aanmelden voor je afspraak of evenement. Moet je eventjes wachten? Pepper vermaakt je graag met behulp van het entertainment systeem. Zo kun je bijvoorbeeld genieten van een prachtige robot dans.

Hoe werkt dit in de praktijk?
Natuurlijk trekt Pepper veel bekijks. Je komt immers niet elke dag een sociale robot tegen, die er qua design ook nog eens heel mooi uit ziet. Maar de praktijk leert dat veruit de meeste bezoekers van de Rabobank zich liever laten ontvangen door echte mensen. En ik snap dat eigenlijk wel. Het voelt toch nog een beetje gek om tegen een robot te praten. Het liefst praat ik toch met echte mensen van vlees en bloed, dat voelt een stuk natuurlijker.

Is een ontvangst robot de toekomst?
Is werken in de ontvangst een beroep dat in de toekomst door robots overgenomen wordt? Voor de corona crisis had ik ‘waarschijnlijk niet’ gezegd. Een robot is namelijk wel functioneel, maar mist het echte sociale aspect dat mensen wel kunnen geven. Zo kun je met een robot minder makkelijk een praatje maken, en is het voor een robot stuk lastiger om je een kopje koffie of thee aan te bieden. Nu, tijdens de corona crisis zie ik wel meer kansen voor een ontvangst robot. Een ontvangst robot kan een mooie toevoeging zijn aan het team. Maar het persoonlijke contact, wat bij ontvangst juist zo belangrijk is, dat is niet te vergelijken met contact met echte mensen. Kortom, de tijd zal het ons leren.