Jouw gasten extra gastvrij ontvangen? Dit kun je doen!

Als receptioniste, host of beveiliger ben jij één van de eerste personen waarmee een gast zijn of haar eerste contact legt. Dit eerste contact kan bijvoorbeeld plaatsvinden via de intercom voor de slagbomen of persoonlijk bij de ingang of de receptie. Als eerste contactpersoon heb jij de mogelijkheid om een verpletterende eerste indruk achter te laten. En met deze tips gaat dat zeker weten lukken!

Geef je gasten aandacht
Als gast zijnde is niets vervelender dan genegeerd worden wanneer je binnenkomt. Dit kan namelijk het gevoel opwekken dat je niet welkom bent. Wanneer het druk is, is het soms lastig om iedere gast de aandacht te geven die ze verdienen. Toch kunnen kleine dingen hier een groot verschil maken. Probeer bijvoorbeeld altijd oogcontact te zoeken met je gasten. Ben je aan de telefoon of staat er een rij voor de receptie? Een knikje, lach of een snelle blik is al voldoende. Dit geeft de gast het gevoel dat hij of zij opgemerkt is en spoedig geholpen wordt.

Gebruik je glimlach
Er zijn tientallen redenen om te glimlachen. Wist je bijvoorbeeld dat een glimlach door je hersenen worden geïnterpreteerd als een toestand van geluk? Naast dat je zelf dus vrolijker wordt van glimlachen, geldt dit ook voor je omgeving. Mensen om je heen voelen zich gelukkiger, en meer ontspannen wanneer jij glimlacht. Sommige studies zeggen zelfs dat het menselijk brein meer vertrouwen heeft in mensen wanneer ze glimlachen. Kortom, wil je dat jouw gasten zich op hun gemak voelen? Dan weet je wat je te doen staat!

Toon oprechte interesse
Hier kun je als receptioniste, host of beveiliger echt het verschil maken! Heb je de tijd? Maak dan een praatje met je gast. Geef je gast bijvoorbeeld een compliment over zijn of haar outfit of vraag hoe zijn of haar dag tot nu toe is. Luister aandachtig en reageer inhoudelijk op zijn of haar verhaal. Op deze manier laat je je gast extra welkom en speciaal voelen.

Ruimte
De ontvangstruimte kan veel invloed hebben op de eerste indruk van een gast. Zorg ervoor dat de ruimte schoon en opgeruimd is. Laat lege kopjes koffie van gasten niet te lang in de ontvangstruimte staan en zorg ervoor dat gelezen tijdschriften niet ergens op een bank blijven liggen. Wil je nog wat extra’s doen? Zorg dan voor een lekker koekje of chocolaatje bij de koffie en maak de ruimte extra gezellig met behulp van een bosje bloemen.

Begeleiding
Vaak arriveert een gast voor een afspraak met iemand op de locatie waar je werkt. Hij of zij zal zich bij jou melden zodat jij hem of haar verder kunt helpen in z’n reis naar de afspraak toe. Wordt de gast bij de ontvangsthal opgehaald door zijn afspraak? Begeleid hem of haar dan naar de wachtruimte en biedt hem of haar iets te drinken aan. Is het de bedoeling dat de gast zelf naar zijn of haar afspraak wandelt? Loop dan even mee zodat je zeker weet dat ze bij de juiste ruimte uitkomen.