3 onmisbare skills voor een excellent gastheerschap

Wanneer je als bedrijf gastvrijheid wilt uitstralen, is het belangrijk om te investeren in uitstekende gastheerschap. Met een excellent gastheerschap kan een gastvrouw, gastheer, host of hostess namelijk écht het verschil maken. Gastheerschap kun je niet digitaliseren, het zijn de mensen, hun uitstraling en handelingen die ervoor zorgen dat een gast zich meer dan welkom voelt.

Ga direct naar:

> Wat is gastheerschap
> Het volledig ontzorgen van je gasten
> Klantgericht werken
> Klantvriendelijkheid
> Waarom gastheerschap zo belangrijk is 
> Hoe je gastheerschap bijbrengt

 

 

Wat is gastheerschap?

Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”. Gastheerschap komt veel voor binnen de horeca- en hospitality branche en wordt vaak verzorgd door een gastheer, gastvrouw, receptioniste of host. Zij kunnen aan de hand van de kernwaarden vriendelijkheid, respect, aandacht, toegankelijkheid en behulpzaamheid de beleving van de gast sterk beïnvloeden. Pas wanneer iemand de intrinsieke motivatie heeft om deze vijf kernwaarden oprecht te toepassen, zal de gastheerschap een succes zijn. 

Goed gastheerschap bestaat uit:

  1. Het volledig ontzorgen van je gasten.

  2. Klantgericht werken.

  3. Klantvriendelijkheid. 


 

1. Het volledig ontzorgen van je gasten

Bij een excellent gastheerschap hoort ontzorging. Ontzorgen betekent letterlijk iemands zorgen wegnemen. Een gastheer, gastvrouw, receptioniste of host speelt een grote rol in de klantbeleving. Door de gast op bepaalde vlakken te ontzorgen kan deze klantbeleving positief beïnvloed worden. De eerste stap in ontzorging is erachter komen waar je gasten zich zorgen over maken. Zo kan het zijn dat een gast zich van te voren druk maakt over parkeren bij de locatie. Waar moet ik parkeren? Zijn er wel genoeg parkeerplekken? Zijn de parkeerkosten voor mijn eigen rekening? Dit zijn allemaal vragen en onzekerheden die je met behulp van goed gastheerschap al van te voren kunt wegnemen. Ook op locatie en na het bezoek kun je er van alles aan doen om je gasten compleet te ontzorgen. 

Leer meer over het ontzorgen van je gasten.


2. Klantgericht werken

Klantgericht werken betekent dat je de hoogste prioriteit geeft aan de tevredenheid van je gasten. Klantgericht werken en gastvrijheid gaan altijd hand-in-hand. Bij een excellent gastheerschap staan de gasten altijd op nummer één. Veel bedrijven denken dat ze klantgericht werken, maar vaak ervaren hun gasten dit niet zo. Dus hoe zorg je ervoor dat je je gasten altijd op nummer één zet? Dat heeft onder andere te maken met visie, leiderschap, de organisatiestructuur, de medewerkers en passie.

Leer meer over klantgericht werken.


3. Klantvriendelijkheid

Klantvriendelijkheid heeft alles te maken met de manier waarop je je gasten  te woord staat. Klantvriendelijkheid gaat niet om grote gebaren, maar zit juist vaak in de kleine dingen. Het heeft alles te maken met de beleving van de gast en kan gemakkelijk beïnvloed worden door onder andere de gastheer, gastvrouw, receptioniste of host. Klantvriendelijkheid is ontzettend belangrijk voor excellent gastheerschap. De houding en het gedrag van de medewerkers zijn daarin cruciaal.

Leer meer over klantvriendelijkheid.


Waarom is gastheerschap zo belangrijk?

Gastheerschap heeft veel invloed op de gastbeleving. Het is een manier waarop je jezelf kunt onderscheiden van andere bedrijven die dezelfde producten of diensten leveren. Excellent gastheerschap kan zorgen voor trouwe klanten, ambassadeurs en mond-tot-mond reclame. Het gaat namelijk om de beleving van de gast, en als die positief is zijn mensen vaker geneigd jouw product of dienst ook bij hun vrienden aan te raden. Andersom is dit ook het geval, wanneer je gastheerschap niet op orde is, kan dit je huidige, maar ook nieuwe gasten kosten.

 

Jouw medewerkers de fijne kneepjes van gastheerschap bijbrengen?

Iedere dag dompelen we ons bij SPARQ onder in de wereld van gastvrijheid en gastheerschap. Wil je dat jouw receptionistes, gastheren, gastvrouwen, hosts en hostessen uitblinken in hun functie? Dan helpen wij jou graag! Bij SPARQ bieden we verschillende trainingen aan om jouw medewerkers uit te laten blinken op onder andere het gebied van gastheerschap. De meeste trainingen die wij verzorgen zijn geheel op maat gemaakt. We luisteren naar jouw verhaal, behoeftes, doelstellingen en wensen zodat we je passend kunnen helpen. Wil je hier meer over weten? Neem dan zeker vrijblijvend contact met ons op!

 

Ook interessant voor jou!

Meer weten over gastvrijheid?

Ben jij benieuwd hoe de gastvrijheid binnen jouw bedrijf verbeterd kan worden? Wij helpen je graag!