Wat houden gastvrijheid en hospitality in?

Gastvrijheid en hospitality zijn twee termen die we in Nederland veel door elkaar heen gebruiken. En dat is niet zo gek! De hospitality betekenis is namelijk gelijk aan die van gastvrijheid. Gastvrijheid staat voor het verzorgen van een prettig en welkom gevoel bij de gast vanuit een gastvrouw of gastheer en de dienst van het bedrijf. Maar wat houdt dat precies in? En hoe zorg je dat je gastvrij bent als bedrijf? Wij gaan je daarbij helpen!

De warme wereld van gastvrijheid

We gaan je dus helemaal meenemen in de warme wereld van gastvrijheid. Daarbij kijken we naar het perspectief van de gastheer of gastvrouw, het perspectief van de klant en vertellen we je meer over werken in de hospitality. Samengevat gaan we je meer vertellen over:

 

  1. Wat gastvrijheid is.

  2. Het laten zien van excellent gastheerschap.

  3. Het verzorgen van een perfecte (ontvangst)beleving.

  4. Werken in de hospitality. 

 

 

1. Wat is gastvrijheid

Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen een gast en een gastheer of gastvrouw. Het gaat hierbij om de beleving van de gast. Voelt hij zich welkom? Voldoet zijn verwachting aan de daadwerkelijke beleving? Of nog beter, worden zijn verwachtingen overtroffen? 

Leer meer over wat gastvrijheid precies is.
 

2. Het laten zien van excellent gastheerschap

Als bedrijf is het jouw doel om de beleving van je gast zo positief mogelijk te maken. En daar heb je meer invloed op dan je misschien in eerste instantie denkt. Want wat maakt een gastheer of gastvrouw succesvol in zijn of haar werk? Dit heeft onder andere te maken met visie, motivatie, passie, oprechtheid, bewustzijn, gedrag en communicatie. Om erachter te komen wat excellent gastheerschap is, gaan we ons verdiepen in de volgende onderwerpen:

3. Het verzorgen van een perfecte (ontvangst)beleving

Wanneer je wilt excelleren in gastvrijheid is het jouw doel om de perfecte beleving voor de gast te verzorgen. Het is essentieel om te weten wat jouw gasten verwachten van het bedrijf, de medewerkers én van de gastheren en gastvrouwen. Dat vraagt een flinke dosis onderzoek, mensenkennis en verwachtingsmanagement. Bij SPARQ hebben wij dit voor jou uitgezocht. In onze Nationale Ontvangst Barometer vind je alle informatie over wat gasten anno 2021 van jou verwachten. Om dit te verduidelijken zoomen we wat dieper in op de beleving van de gast via de volgende onderwerpen:

 

4. Werken in de hospitality

Wanneer je wilt werken in de hospitality kun je je richten op diverse functies binnen diverse branches. Denk bijvoorbeeld aan bedrijfsleider van een horecazaak, stewardess bij de KLM of hostess bij een evenement. Maar ook binnen het bedrijfsleven zijn ontelbaar hospitality functies te vervullen. Denk hierbij aan receptioniste bij een internationaal kantoor op de Zuidas in Amsterdam, of gastheer / gastvrouw bij de gemeente Nijmegen, of als hospitality medewerker door ervoor te zorgen dat in tijden van corona iedereen zich aan de regels houdt. Wij duiken dieper in op de volgende topics:

  • Werken als receptionist

  • Werken als gastheer / gastvrouw

  • Werken als hospitality medewerker

  • Hospitality trainingen

Meer weten over gastvrijheid?

Ben jij benieuwd hoe de gastvrijheid binnen jouw bedrijf verbeterd kan worden? Wij helpen je graag!